قربانی نایینی, فرشته, اسکندری, حمیدرضا, ابراهیمی, داود. (1397). بررسی اثر ضدسایشی نانوذرات مغناطیسی آهن اکسید در روغن موتور چند درجهای در مقایسه با روغن موتور معمولی. پژوهش های کاربردی در شیمی, 12(1), 71-82.
فرشته قربانی نایینی; حمیدرضا اسکندری; داود ابراهیمی. "بررسی اثر ضدسایشی نانوذرات مغناطیسی آهن اکسید در روغن موتور چند درجهای در مقایسه با روغن موتور معمولی". پژوهش های کاربردی در شیمی, 12, 1, 1397, 71-82.
قربانی نایینی, فرشته, اسکندری, حمیدرضا, ابراهیمی, داود. (1397). 'بررسی اثر ضدسایشی نانوذرات مغناطیسی آهن اکسید در روغن موتور چند درجهای در مقایسه با روغن موتور معمولی', پژوهش های کاربردی در شیمی, 12(1), pp. 71-82.
قربانی نایینی, فرشته, اسکندری, حمیدرضا, ابراهیمی, داود. بررسی اثر ضدسایشی نانوذرات مغناطیسی آهن اکسید در روغن موتور چند درجهای در مقایسه با روغن موتور معمولی. پژوهش های کاربردی در شیمی, 1397; 12(1): 71-82.
بررسی اثر ضدسایشی نانوذرات مغناطیسی آهن اکسید در روغن موتور چند درجهای در مقایسه با روغن موتور معمولی
1دکتری شیمی فیزیک، پژوهش نفت ایرانول، تهران، ایران
2کارشناس ارشد شیمی آلی، پژوهش نفت ایرانول، تهران، ایران
3کارشناس ارشد شیمی فیزیک، پژوهش نفت ایرانول، تهران، ایران
چکیده
در این پژوهش، عملکرد ضدسایشی روغن موتور حاوی نانوماده افزودنی نسبت به روغن موتور معمولی با استفاده از روشهای آزمایشگاهی، مورد مقایسه و ارزیابی قرارگرفت. برای این منظور نانوذرات مغناطیسی آهن اکسید (Fe3O4) بهعنوان نانوماده افزودنی به روغن موتور ایرانول ریسینگ SAE10W40 انتخاب شد. در ابتدا پایداری نانوسیال به دست آمده با نانوذرات با استفاده از دستگاه اندازهگیری جذب مرئی- فرابنفش و پتانسیل زتا تأیید شد. مشخصات نانوذرات آهن اکسید با روشهای دستگاهی میکروسکوپی تونلزنی روبشی (STM)، طیفسنجی تفکیک انرژی (EDS) و طیفسنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) بررسی شد. نانوذرات دارای قطری در گستره 8 تا 13 نانومتر بودند. همچنین، توزیع اندازه نانوذرات با استفاده از دستگاه پراکندگی نور دینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. عملکرد ضدسایشی نانوذرات Fe3O4 در روغن چند درجهای با آزمونهای چهار ساچمه و فالکس بررسی شد. بررسی نتایج بهدست آمده بهطور کلی بیانگر بهبود عملکرد ضدسایشی روغن موتور ناشی از افزودن نانوذرات بود. نانوذرات مغناطیسی آهن اکسید با غلظت 1/0 درصد، افرایش قدرت جوش خوردگی روغن موتور چند درجهای از 32/76 به 74/92 کیلوگرم نیرو و افزایش شاخص بار سایش از 250 به 315 کیلوگرم نیرو را در آزمون چهار ساچمه از خود نشان میدهد. افزون بر آن باعث افزایش حد تحمل بارهای خطی از 1160 به 1220 پوند نیرو در مقایسه با روغن موتور معمولی شده است.
[32]. Spânu, C.; Rîpă, M.; Ştefănescu, I.; Deleanu, L.; The Annals of University “Dunarea de Jos” of Galati Fascicle VIII, Tribology 13, 99-103, 2007.
[33]. ASTM D2783-03, Standard Test Method for Wear Preventive Characteristics of Lubricating Fluid (Four-Ball Method).
[34]. ASTM D3233-93 (Reapproved 1998), Standard Test Method for Measurement of Extreme Pressure Properties of Fluid Lubricants (Falex Pin and Vee Block Method).
[35]. Srinivas, V.; Kodanda Rama Rao, Ch.; Abyudaya, M.; Siva Jyothi, E.; Uni. J. Mech. Eng. 2, 220-225, 2014.